Pazartesi , Aralık 18 2017
Ana Sayfa / Kişisel Gelişim / Yaratıcı Düşünce Sistemini Geliştirmek 1

Yaratıcı Düşünce Sistemini Geliştirmek 1

YARATICI FİKİRLER BULMANIN 101 YOLU

SORUNLARI   KAVRAMAK

1.YOL : MEVCUT DURUMU TANIMLAYIN Büyük fikirler oluşturmakta atacağınız ilk adım, o an için nerede olduğunuzu açıkça kavramaktır. Mevcut durumunuzu tanımlarken, yapabildiğiniz ölçüde çok ve farklı ölçüm aracı kullanın. Örneğin, aşağıdaki başlıkları kullanabilirsiniz:

*Arka plan            

*Gereksinim            

*Coğrafi / fiziksel konum            

*Zaman parametreleri            

*Rekabet durumu            

*Mali durum            

*Eldeki kaynaklar            

*Elde bulunmayan kaynaklar            

Bunun nasıl işlediğine ilişkin bir örnek vereyim. Granby  Adında Bir otomobil üreticisi firma son derece güzel görünümlü, yüksek randımanlı  dört kişilik özel bir model otomobil üretmiş olsun.Firmanın karşılaştığı sorun  “  Porsche’nin rakibi” diye sunulan 120.000 dolarlık otomobilin  satışlarının oldukça yavaş olmasıydı. (sayı 100’ün altındaydı)  Oysa firmanın  en iyi yılında, yani yaklaşık 10 ay önce satılan araba sayısı 400’ün üzerindeydi. Firma sahipleri , akıllı bir yatırım yaparak . Sonuç olarak bir haftam vardı. Ben de yukarıda çerçevesini çizdiğim yöntemi uyguladım.

*Arkaplan Granby, dört kişilik tek motorlu özel uçaklardan iki model üretiyor: 400 ve 500. Modeller birkaç yıl önce önemli ölçüde modernize edilip kaliteleri yükseltildiği için, uçakların özellikle randıman ve kalite açısından kusursuz bir imajı var. Buna karşın satışlar düşmüş.Granby uçakları neredeyse özel olarak iş adamları tarafından kendi başlarına uçmak için satın alınıyor. Kullanım alanı, boş zamanlarda uçmaktan çok iş yolculukları. İlk kez uçak satın alanlar için uygun bir model değil.

*Gereksinim  Granby için satışları artırmaya yarayacak, alanında süregiden önderliğini iyice açığa çıkaracak, hızla uygulanabilecek ve çok fazla paraya mal olmayacak büyük bir fikir.

*Coğrafya  Granby Teksas’ta. ABD’nin dört bir yanından ve sınırlı ölçüde dünyanın çeşitli yerlerinden müşterileri var.

*Zaman Ana kavramlara bu hafta ihtiyacımız var. Birkaç ay içinde fikrin yürürlüğe girmesi gerek.

*Rekabet Durumu Granby uçağı üstün bir ürün, fiyatı da uygun. Yüksek hız ve inanılmaz bir yakıt randımanı sunuyor.

*Mali Durum  Son derece düşük bir bütçemiz var.

*Eldeki Kaynaklar  Alıcı bir izleyici kitle, 4.500 Granby sahibinden oluşan sadık bir zemin ; destekleyici havacılık medyası

*Elde Bulunmayan Kaynaklar  Dünyanın parası, dünyanın zamanı

2.YOL:HEDEFİ TANIMLAYIP ÖLÇÜLEBİLİR KILIN Hedef  önemlidir ve ölçülebilir olmalıdır. Hedefleri  nasıl  ölçersiniz? Hedefler izi sürülebilecek terimlerle ifade edilebilmelidir.Örneğin : Genel Havacılık İmalatçıları Birliği’nin aylık raporlarından  ölçülebilecek şekilde, Granby’nin birinci sıradaki pazar payını geliştirerek satışları yüzde 10 yükseltmek.

3.YOL:BOŞLUKLARI BELİRLEYİN Bir sonraki basamak mevcut durumunuzla arzuladığınız durum arasındaki boşlukları belirlemek olacaktır. Granby analizimize geri dönelim ve seçenekleri tek tek gözden geçirelim. *Arka plandaki boşluk Sanayi kötü durumda. Ürünün kusursuzluğuna karşın müşteriler duraksıyor gibi. *Gereksinimlerde ki Boşluk Ses getirecek etkili bir promosyon oluşturup satışları ve pazar payını artıracak bir yol bulmak gerek. *Mali boşluk  Ne yaparsak yapalım, maliyeti çok yüksek olmamalı. Bütçemiz 180.000 dolar civarında. Bu da ülke çapında olacak bir kampanya için çok az.

4.YOL: ÇÖZMEYE ÇALIŞTIĞINIZ SORUNUN ÖZÜNÜ SAPTAYIN Doğru sorunu nasıl saptarsınız? Potansiyel sorun alanlarının bir listesini yapın ve her birinin karşısına gerçekten bir sorununuz olup olmadığını yazın . Granby örneğimize geri dönelim . Satışlar düşük. Sorunun özü bu değil, satışlar niye düşük? Öyleyse sorun nedir? Yanıt çok fazlaya mal olmasıdır. Satın almak için çok fazla, kullanmak için çok fazla. Fiyatları nasıl aşağı çekebiliriz? Granby’nin uçak fiyatını fazlaca indirmesi mümkün değil. Yine de satışlara yardımcı olacak tek şey, maliyette düşüş sağlamak. Dolayısıyla gerçek sorun buydu.

5.YOL:İZLEYİCİ KİTLEYİ /KULLANICILARI /YARARLANANLARI BELİRLEYİN Bir başka adım, kime konuşuyor olduğunuzu açıkça kavramaktır. Granby örneğimizde bunları şöyle sıralayabiliriz: Granby uçağı sahipleri, granby satıcıları, mevcut başka uçak sahipleri, lisanslı pilotlar, potansiyel uçak sahipleri, yeni pilotlar, havacılık medyası, granby çalışanları (işlerinin geleceği konusunda) .Bu kategorilerin  neler olduğunu saptayıp kavramak, fikirlerinizi geliştirmekte önemli bir adımdır.     

6.YOL:BİRAZ ARAŞTIRMA YAPIN Çevrenizde, sizin için yararlı olmayı bekleyen ne çok enformasyon var. Kütüphanelere gidip şunları inceleyebilirsiniz: Rehberler, referans kitapları, ansiklopediler, yıllıklar, atlaslar, sözlükler, biyografiler, gazeteler, dergiler.             Ya da bazı özgün araştırmalar yapabilirsiniz:Anket gibi

7.YOL: BİR ODAK GRUBU OLUŞTURUN Bu, insanları denetimli bir çevrede gruplar halinde topladığınızda ve uğraşınız için geniş kapsamlı bir araştırma yürüttüğünüzde işe yarar. İyi odak gruplarının sırrı, gruba doğru insanları almakta ve grubu ne elde etmek istediğinizi gerçekten kavrayan deneyimli ve işi kolaylaştıran biri tarafından yönlendirmektir.

8.YOL: BİR  GZFT  ANALİZİ YAPIN Duruma bakıp değerlendirmenin bir başka yolu da GZFT testi yapmaktır. GZFT’nin açılımı “Güçlü yanlar, Zayıf yanlar, Fırsatlar, Tehlikeler”dir. GZFT tekniği size sorunun özü konusunda sıfır noktasındayken son derece yardımcı olduğunu, hatta olası çözümlerin yönünü belirlemenizi sağladığını göreceksiniz.

9.YOL: ÖDEVİNİZİN KISA BİR TANIMINI YAZIN İşin önemli yönlerini mantıksal bir düzen içinde sıralamak, boşlukları teşhis etmenize yardımcı olacaktır. Bunu kendiniz ya da  çalışma ekibiniz için yazıyor olsanız bile özel bir dil (jargon) kullanmaktan sakının ve önceki bilgilerinize yaslanmayın.

10.YOL: SORUNU ALTI YAŞINDA BİR ÇOCUĞA AÇIKLAYIN, SONRA DA O SİZE AÇIKLASIN  Altı yaşında dost canlısı bir çocuk bulun ve sorunu ona açıklamaya çalışın. Burada hedefiniz işi iyi becerip daha sonra çocuğun sorunu size açıklayabilmesini sağlamaktır. Çocuğun formüle edeceği sözleri çok dikkatle dinleyin. Ön yargılarına ket vurulmamış bir zihnin neler üretebileceğini görünce şaşıracaksınız.

Hakkında Ali Gülkanat

Biliyoruz ki; KELEBEK ETKİSİ: ”Ankara’da bir kelebeğin kanat çırpması, Diyarbakır’da da fırtına kopmasına neden olabilir. Farklı bir örnekle bu, bir kelebeğin kanat çırpması, ülkenin yarısını dolaşabilecek bir kasırganın oluşmasına neden olabilir.”

17 yorumlar

  1. Neler başarmak istediğimi düşünmek için çok zamanımı verdim. Pat Mesiti

  2. İlişkilerimde değişimler oldu sağ olun.