Ana Sayfa / Anne Ve Çocuk / YAPTIĞI RESME VE RENGE GÖRE ÇOCUĞUNUZUN RUH HALİ

YAPTIĞI RESME VE RENGE GÖRE ÇOCUĞUNUZUN RUH HALİ

Okul öncesi dönemdeki çocukların resim yaparken renkleri ve şekilleri bilinçli kullanmıyorlar,yaptıkları resimler dış dünyadan çok iç dünyalarını yansıtıyor.Bu dönemde çocuk kırmızı eşyayı sarı olarak boyayabildiği gibi , mesela bir kediyi çok farklı çizerek onun kedi olduğunu söyleyebilir. Bu dönemde ebeveynler ve eğitimciler kesinlikle çocuğa “hayır bu kedi değil,kedi böyle çizilir veya bunun rengi kırmızı!” şeklinde müdahale etmemeliler , müdahale çocuğun keşif yeteneğini engeller.
Dışa vurum olarak tanımlanan bu teknik birçok ünlü ressama ilham kaynağı oldu,resimde akım oluşturdu.
Bir çocuğun yaptığı resme bakarak onun iç dünyasıyla ilgili ipuçlarına ulaşabiliriz.Çocuklar resimlerinde isteklerini,öfkelerini,kaygılarını,nefretlerini,se vgilerini,sevinçlerini renk ve şekiller yardımıyla yansıtırlar.Siyah ,kahverengi,gri,mavi,mor ve tonları çocuğun melankolik ruh halini; kırmızı ,yeşil,sarı,turuncu gibi canlı renklerin ağırlıklı olarak kullanılması çocuğun mutlu ve huzurlu çocukluk geçirdiğini gösterebilir.Çocuk istediği kırmızı kazağı çizer.Ya da hasta olan babasının durumunu resmine yansıtır.
4-5 yaşlarındaki çocuklar genelde renk ayırımı yapmadan resmi boyarlar.Bu yaşlarda ana ve ara renkleri öğrenebilirler.Mutlu resimlerde sarı renk , üzüntülü resimlerde kahverengi ağırlıktadır.Unutulmamalıdır ki,çocuk hangi rengi seviyorsa resimlerde ağırlık o renge doğrudur.ağırlık kırmızı renkse iddiacılığı ve saldırganlığı temsil eder.Pembe ,sarı,turuncu gibi sıcak renkleri seçen çocuklar sevecen ,uyumlu,işbirlikçidir.Siyah mavi,yeşil,kahverengi gibi soğuk renkleri seçen çocuklar baskıcı aile ortamında yetişen iddiacı,çekingen,güçlükle kontrol edilen,uyumsuz,gerçek duygularını bastıran çocukları temsil ederler.

YAŞA GÖRE ÇOCUK RESMİ

Çocuklar büyüyüp olgunlaştıkça daha ayrıntılı oranlı ve gerçekçi resim yaparlar.Her yaş dönemi resimlerinin belirgin özellikleri vardır.
1-Karalama Dönemi(1-4) Yaş Arası:

Çocuklar bu yaşlar arasında gelişi güzel çizimler yaparlar.Resimler daha çok oyun amaçlıdır.Çizgiler basittir.

2-Şema Öncesi Dönem(4-7) yaş Arası:

3 yaş çocuğu tipik yuvarlak kafa çizebilir.Başı ve ayakları olan insan çizebilirler.Yüz hatlarını belirleyebilirler.4 yaş çocuğu kolları ve bacakları olan çöp adam çizebilirler.5 yaşındaki çocuğunda insan ve ev çizimi daha belirgindir.6 yaş çocuğunun resimlerinde artık yavaş yavaş konu da vardır.Yer zemini çizgisi bulunur,saydamlık vardır.Ev çizimlerinde evin içindeki eşyalarında çiziliyor olması gibi.

3-Şematik Dönem (7-9) Yaş Arası:

Resimler daha belirgin ve ayrıntılıdır.İlk bakışta resmin ne olduğu kolaylıkla anlaşılabilir.Resimler daha gerçekçidir.Resimde mekansal ilişki vardır.Çocuklar yer çizgisi kullanırlar.Yer çizgisi çocuğun kendisi ve çevresiyle olan ilişkinin boyutunu temsil eder.Bu dönemde kuşbakışı resim çizimleri ağırlıktadır.

4-Gerçeklik Dönemi (9-12) Yaş Arası:

Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve gerçekçi yaklaşım görülür.Resim konularında kızlar ve erkekler arasında farklılıklar gözlemlenir.Kız çocukları daha çok bebek resmi,portreler,elbiseler;erkek çocukları araba , gemi,uçak çizerler.Resimleri beğenmeme , aşırı hassasiyet ve kendini ifade güçlüğü görülür.

5-Tabilik Dönemi (12-14) Yaş Arası:

Nesneler orantılıdır.Resimler perspektiftir.Yakın çevrede gördüğü nesnelerin orantılarını, boyutlarını ve derinliklerini çizgileriyle yansıtmaya çalışır.Renkleri en iyi şekilde kullanır.

Zihin Yetersizliği Olan Çocukların Resimleri

Resimlerde belirgin herhangi bir konu yoktur,plansızdır.Yaşıtlarının resim özelliklerinden hayli gerilik gösterir.Resim cılız ve ilkeldir.Çoğunlukla kağıda resim yerine çeşitli karalamalar yaparlar.Ayrıntılar bulunmaz.Mesela “insan resmi çiz” dediğinizde sadece sınır belirten bir çizgi çizer.Gözler,ağız,burun vs. çizilmez.Ev çizdiğinde çatısı ,kapısı , bahçesi başka yere çizilir.Çocukta resimleri ters çizme sıklıkla görülüyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceği düşünülebilir.Ağaçların ters çizilmesi gibi.

Üstün Yetenekli Çocukların Resimleri

Üstün yetenekli kişi diğerlerinden farklı düşünür,davranır.Resimlerde dikkati çeken ortak özellikler şunlardır: Akranlarından üstün performans göstermeleri,farklı kavramlar arasında mantıklı ilişkiler kurabilmeleri,gelişmiş hayal gücü,çizilen figürlerin hareket halinde olabilmesi,renklerin canlılığı, kağıdın tamamının kullanılması…
Unutulmamalıdır ki : Çok güzel resim yapan çocuk zekidir ama zeki çocuklar resim yaparlar denilemez.

Yaptığı Resme Bakarak Çocuğun Psikolojik Özellikleri Nasıl Anlaşılır?

OKUL FOBİSİ: Resimlerde aile fertleri ağırlıklı olarak çizilir.Okul ,öğrenci resmi çizmek istemezler.Ev ve evde mutlu çocuk resimleri çizerler.Resimler saydamdır.

GÜVENSİZLİĞİ YANSITAN RESİMLER:Kağıdın tamamı kullanılmaz,boşluklar fazladır, çizimler yarımdır.Küçük figürler çizme ve kağıdın bir bölümünü kullanma eğilimindedirler. İnsan figürlerinde el ve ayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğü, iletişim eksikliğini, paylaşım azlığını, kendinden başka insanlarla birlikte olmamayı, bencilliği ifade eder.Güvensiz çocuğun resimlerindeki çizgiler daha çok silik silik ve kesik kesiktir.

HİPERAKTİF ÇOCUKLARIN RESİMLERİ: Taşkın ve çok renkli resimler çizerler.gerilimli oldukları için genelde karalamayı tercih ederler ve resimleri hep yarım kalır.Çizdiklerindeyse resimleri çok büyük olur.

AİLEDE İLETİŞİM KOPUKLUĞU VE PROBLEMLERİN OLDUĞUNU İFADE EDEN RESİMLER: Ailede iletişim kopukluğu, aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir. Resimde aile üyelerinin birinin veya bir kaçının eksikliği aile fertlerini çizmeyi reddetmesi, ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi, sevgi eksikliğini ; ana-baba ve çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi , aile fertlerinin arasına köprü, gökdelen,evler,yol, ırmak, ağaç çizilmesi iletişim problemlerinin göstergesi kabul edilebilir.Ana –babanın çok büyük , çocuğun çok küçük veya ana-babadan birinin büyük, diğerinin küçük çizilmesi ailede baskıyı, aile fertleri arasında problemin olduğunu , baskıcı ve otoriter tutumu, ana-babanın çok abartılı çizimi onlara duyulan hayranlığı temsil eder. Resimde küçük kardeşin ana-babanın elinden tutuyor olması, diğer çocuğun çok uzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemesi sevgi mahrumiyetinin, kardeş kıskançlığının, kendisini yok saydığının, iç çatışmaların göstergesi sayılabilir.


Hakkında Ali Gülkanat

Biliyoruz ki; KELEBEK ETKİSİ: ”Ankara’da bir kelebeğin kanat çırpması, Diyarbakır’da da fırtına kopmasına neden olabilir. Farklı bir örnekle bu, bir kelebeğin kanat çırpması, ülkenin yarısını dolaşabilecek bir kasırganın oluşmasına neden olabilir.”

12 yorumlar

  1. bir arkadaşım için alıp hemen kullandıracağım bu konudan çok müzdarip.

  2. Başarı istediğini elde etmektir. Mutluluk ise elde ettiğini sevmektir. La Fontaine

  3. fen hocasına çok saygı duyuyorum.derslerim kötü olunca utanıyorum.bu cd bana çok gerekli.