Pazar , Ağustos 20 2017
Ana Sayfa / Kişisel Gelişim / Panik Atak Niçin ve Nerelerde Meydana Gelir

Panik Atak Niçin ve Nerelerde Meydana Gelir

panik atak testiPanik Atak
Niçin ve Nerelerde Meydana Gelir?
Vücudunuzun bir felaket olduğunda ne şekilde tepki göstereceğini gözünüzde canlandırın. Mesela, bir yangın çıktığında kalbiniz her zamankinden daha hızlı bir şekilde çarpmaya başlar, mideniz aşırı kasılır, terler ve titrersiniz. Zihnimizin otomatik olarak devreye soktuğu tehlike durumlarıyla savaşmak için “kaç ya da savaş” tepkisini çalıştırmış olursunuz. Panik atak durumunda da benzer tepkiler oluşur lakin bir farkla; gerçek anlamda kaçacak sahici bir tehlike yoktur. Buna yanlış alarm da diyebiliriz. Bilimsel olarak henüz bu tepkilerin, neden yersiz yere başladığını keşfedemiyoruz fakat çoğunlukla hamilelik, hastalık, uyuşturucu bağımlılığı, sevilen bir yakının kaybı, ilişkilerde yaşanan sorunlar, ev taşıma veya uzun süreli bir sıkıntı sonrasında görüldüklerini biliyoruz. Bu “sahte alarm” tepkileri birkaç defa tekrarlandıktan sonra bu kez hep benzer olaylar karşısında meydana gelir.
Şimdi bu durumu ayrıntılı bir biçimde inceleyelim. Örneğin, geçen gün marketteyken bir panik atak yaşadıysanız ve kalbiniz o an yerinden çıkacakmışçasma çarptıysa tekrar markete gitme düşüncesi bile kalbinizin aynı şekilde çarpmasına yol açar. Aslında korktuğunuz şey, market değil oraya bir daha giderseniz bir panik atak yaşama ihtimalinizdir. Önce ki kötü tecrübeniz nedeniyle kendinizi çok zayıf ve güçsüz hissedersiniz. Burada en önemli şey, sizin korkunuzun mekandan (market) değil panik olmaktan kaynaklandığını anlamaya çalışmanızdır. Bu o kadar önemli bir durumdur ki, ilk yardım kartlarınızın birine bu önemli bilgiyi yazarak ihtiyaç duyduğunuz her zaman bakmalısınız.
panik atak baş ağrısı yaparmıGenellikle panik duygusu ile özdeşleştirilen yerler arasında sinemalar, dükkanlar, lokantalar, metrolar ve otobüsler vardır. Panik durumu sizin kendinizi kapana kısılmış olarak hissettiğiniz her yerde ortaya çıkabilir. Mesela; kuyrukta, dişçide, köprülerde, arkadaş toplantısında, sınıfta, tünellerde, arabada, bazen de evde. Duyduğunuz korkunun derecesi günbegün değişiklik göstererek akıl sağlığınızdan şüphe etmenize bile neden olabilir ve sizde korku yaratan olaylarla yüzleşme yeteneğinizi engeller. Öyle bir an olur ki, bu tür mekanlarda yanıbaşınızda sadece çok güvendiğiniz bir yakınınız olursa hareket edebilir duruma gelirsiniz.
Malesef birçok panik kurbanının ataklar arasındaki zamanı, gelecek paniğin korkuları (“eğer…” tipi korkular) ile geçer, çünkü bu paniklerin nereden ne zaman geleceği hiç belli değildir. “Sürpriz atak” gelme düşüncesi sürekli akıllarındadır. Bu endişeli “beklenti” durumu, kurbanlar, atakla ilişkili olduğunu düşündükleri zihinsel ve fiziksel tüm hislerini gözlemlemeye başladığında daha da kötü olur. Hatta bazı insanlarda paniğe kapılma korkusu o kadar kontrolden çıkar ki, paniğin bizzat kendisinden çok daha fazla korku yaratır. Paniğe kapılma korkusu, panik atak yaşanmıyor veya çok seyrek yaşanıyor olsa bile senelerce süren kaçınma davranışlarına neden olabilir. Paniğe kapıldıkları anda kendilerini nasıl hissedeceklerinin korkusuyla gerçek korkularını senelerce canlı tutan kişiler vardır.
panik atak testiBu seviyede, önceden normal kabul ettiğiniz fiziksel ve duygusal tepkilerden bile şiddetle korkmaya başlarsınız. Aniden spor yapmanın, sevişmenin, ya da heyecan verici bir filmin yarattığı duygular bile kişiye çok ürkütücü gelir. Sudan nem kapmak diye niteleyebileceğimiz bu durum neticesinde, en tehlikesiz fiziksel tepkiler bile, bu durumdaki kişiye panik habercisi olarak görünmeye başlar.
Eğer sürekli panik atak yaşıyorsanız, hemen bir doktor kontrolünden geçmek suretiyle fiziksel bir sorununuz olup olmadığından emin olmanız gerekli. Doktor kontrolünden geçtikten sonra, fiziksel bir rahatsızlığınızın olmadığı belli olursa, panik atakla yeni yöntemlerle yüzleşmeyi öğrenme vakti gelmiştir.

Hakkında Ali Gülkanat

Biliyoruz ki; KELEBEK ETKİSİ: ”Ankara’da bir kelebeğin kanat çırpması, Diyarbakır’da da fırtına kopmasına neden olabilir. Farklı bir örnekle bu, bir kelebeğin kanat çırpması, ülkenin yarısını dolaşabilecek bir kasırganın oluşmasına neden olabilir.”

18 yorumlar

  1. Hayat, senin hayatın. İzin verme itilmesine kederli teslimiyetin içine. Hazır ol beklediğine. Çıkış yolu vardır elbet. Işık var bir yerde. Belki çok parlak değil ama def eder karanlığı. Hazır ol beklediğine. Tanrı sana fırsatlar sunacak. Tanı onları… ve kullan. Ölümü yenemezsin ama yok edebilirsin yaşarken ölmeyi, Ve sen öğrendikçe bunu yapmayı, Daha da aydınlık olacak. Hayat, senin hayatın. Tanı onu, ona hala sahipken… Sen muhteşemsin. Tanrı bekler mutlu etmek için seni. Charles Bukowski

  2. Başarı için plan yapmıyorsanız, o zaman hükmen başarısızlığı planlıyorsunuz demektir. Townsend