Cumartesi , Temmuz 21 2018
Ana Sayfa / Sağlık / DİYET YAPARKEN EKMEK YEMELİ Mİ, YEMEMELİ Mİ?

DİYET YAPARKEN EKMEK YEMELİ Mİ, YEMEMELİ Mİ?

Şamdan

Diyet yaparken ekmekten vazgeçmek zorunda degilsiniz, alternati eriniz mevcut. Kepekli unun kullanıldıgı esmer ekmek, çavdarlı, yula ı veya tam tahıllı ekmek seçeneginiz olabilir. Çünkü kepekli tahıllar, saglıklı bir diyetin parçasıdır.

Diyete basladınız ancak karbonhidratlarla ilgili kafanıza takılan sorular var… Karbonhidratlarınkısıtlanması ile ilgili “Ekmek yemeli miyiz?” sorusuözellikle bugünlerde çok sık karsılastıgım soruların basında geliyor. Bilindigi gibi karbonhidratlarınvücudumuzda pek çok görevi bulunur. Bunlardan en önemlisi, kan glukozunu ayarlaması ve beyinin glukoz ihtiyacını karsılamasıdır. Beslenme sürecinde karbonhidratlar yetersiz düzeyde alınırsa yeterince glukoz bulamayan beyin otomatik olarak kas dokusundan glukoz kullanmaya baslar.

Tahılları tüketmek obezite nedeni mi?

Birçok Asya ülkesinde geleneksel beslenme tarzlarında rafine karbonhidratlar çok miktarda tüketildigi halde yaygın bir obeziteden söz edilmez, hatta zayıf olmalarını yedikleri pirinç agırlıklı beslenme tarzlarına bile baglayabiliriz. Pirinci çubuklarla, oldukça yavas ve ufak parçalarla küçük porsiyonlarda, yag eklemeden, haslayarak yemeleri de bu isin diger sırrı.

Ekmekten vazgeçmek zorunda değilsiniz!

Ekmek ve karbonhidratlar, bazı diyetlerde yasaklar listesinin basında yer alır. Ekmekten vazgeçmek zorunda degilsiniz, alternatifleriniz artık mevcut. Kepekli unun kullanıldıgı esmer ekmek, çavdarlı, yulaflı veya tam tahıllı ekmek, keten tohumlu, ruseymli, zeytinl i-cevizl i ekmek, mayasız ekmek, mısır, odun ekmegi seçeneginiz olabilir. Kepekli tahıllar, saglıklı bir diyetin bir parçasıdır. Her gün farklı bir çesidini yemek daha faydalı olur. Hijyen açısından posette olmasına da dikkat etmelisiniz.

Tam tahıllı ekmekleri tercih edin

Rafine edilmis beyaz un, tahılın kabugunu ögüterek kepek ve diger kısımlarından uzaklastırılarak elde edilir, yüksek ısıda fırınlarda kurutulur. Kimyasal beyazlatıcılar ilave edilir, ekmek haline getirilirken mayaya tuz, seker, kolay bayatlamaması, yumusak kalması ve raf ömrünü uzatmak için katkılar ilave edilir. Beyaz undan yapılmıs ekmek içerisinde vitaminler (B1, B6, E vitaminleri) ve mineraller ciddi oranda eksilir. Tam tahıllardan yapılmıs ekmekler, diger saglıklı, dogal malzemelerle dolu oldugundan tüketilmeleri vücut için gereklidir. B grubu vitaminlerinden (tiamin, riboflavin, niasin, folat) zengindir. B1 vitamini ya da tiamin, diger B grubu vitaminlerle birlikte vücudun, özellikle beynin, enerji üretiminde gerekli bir vitamindir. Bununla birlikte yogun lif içerigi, demir, magnezyum ve selenyum saglamak için tam tahıllı ekmek yemenin en iyi yol oldugu ise gözardı edilemeyecek bir gerçektir.

Sağlıklı bir sinir sistemi için gerekliliği tartışılmaz

Kepegi ayrılmadan hazırlanan tahıl ürünleri, kalp hastalıkları, yüksek tansiyon ve diyabet gibi kronik hastalıkların risklerinin azaltılmasında etkilidir. Saglıklı bir sinir sistemi, kemik ve kas saglıgı için gerekliligi tartısılmaz, ayrıca kabızlık gibi sindirim sorunlarında yardımcıdır. Ekmek, tokluk saglayarak kendinizi iyi hissetmenizi saglar. Serotonin seviyesini yükseltir. B1 vitamini düzeylerindeki yetersizlik ise istah azalması, sindirim bozuklugu, kabızlık, yorgunluk, bas agrısı, sinir ve dolasım sistemi hastalıkları, kas krampları, ödem gibi sorunlara yol açabilir.

Ekmeği ne kadar yemelisiniz?

Bu durum kisiden kisiye göre degisir. Tüketeceginiz ekmek miktarı, karbonhidrattan gelen enerji miktarının beslenmenizde ne kadar olacagı ile ilgilidir. Saglıklı beslenmede, besininizin yüzde 45-55’ini karbonhidrattan saglamalısınız. Karbonhidrat sadece ekmek degildir. Meyve, süt, yogurt, sebze, makarna, bulgur ve pilavda da karbonhidrat oldugunu bilmeniz gerekir. Digerlerini gün içinde tüketiyorsanız, kaç dilim ekmek yiyeceginiz, kilo vermek için kaç kalori almanız gerektigi ile baglantılı olarak belirlenir. Bu ise cinsiyetinize, yasınıza, çalısma temponuza, hedeflediginiz kilo kaybına göre degisecektir. Gençlerin ve agır iste çalısanların kalori ihtiyacı daha fazladır.

Unutmayın!

Mısır ekmegi, çölyak adı verilen, gluten intoleransı olan kisilerin de tüketilebilecegi özelliktedir. Ayrıca içine ceviz, üzüm, zeytin, ayçiçegi, keten, susam, çörek otu tohumları eklenmis farklı lezzetlerde ekmekler de bulabilirsiniz

Hakkında Ali Gülkanat

Biliyoruz ki; KELEBEK ETKİSİ: ”Ankara’da bir kelebeğin kanat çırpması, Diyarbakır’da da fırtına kopmasına neden olabilir. Farklı bir örnekle bu, bir kelebeğin kanat çırpması, ülkenin yarısını dolaşabilecek bir kasırganın oluşmasına neden olabilir.”

19 yorumlar

  1. Başarı insana belki çok bir şey öğretmez; fakat başarısızlık çok şey öğretir. Çin Atasözü

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.