Ana Sayfa / Anne Ve Çocuk / ÇOCUK BESLENMESİNDE ÜÇ KURAL

ÇOCUK BESLENMESİNDE ÜÇ KURAL

Çocuk beslenmesinde üç kural; Fast food, tuz ve abur cuburu azaltın.

Okul çağı çocuklar büyüme ve gelişme döneminde olduklarından, günlük ortalama almaları gereken kalori miktarı ve alacakları besinlerin dengesi büyük bir önem taşıyor. Çocukluk çağındaki beslenme yetersizliği ve dengesizliği ise çeşitli sağlık sorunlarına yol açabiliyor.
Acıbadem Kadıköy Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Şengül Sangu Talak, çocuklara evde ve okulda iyi bir beslenme planı yapılmasının önemine değinirken, tuz alımı ve fast food tarzı beslenmenin kısıtlanmasını, abur cubur tüketilmesinin azaltılmasını öneriyor.

Çocukların yeterli ve dengeli beslenmesi için bütün yiyecek gruplarından, belirli miktarlarda yemesi gerekiyor. Günlük beslenme piramidinin şöyle dengelenmesinde yarar var:

– Günlük enerji ihtiyacının yüzde 55-60’ı karbonhidratlardan
– Yüzde 15-20’si proteinlerden
– Yüzde 30’u ise yağlardan (yemeklere ilave edilen yağların eşit miktarlarda karıştırılmış olarak, zeytinyağı, soya ve mısırözü gibi bitkisel yağlardan oluşturulması gerekiyor)

Çocuklarda Omega 3 ve Omega 6 gibi yağ asitleri, çocuklarda göz ve beyin gelişimini, bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesini ve kalp-damar hastalıkları riskinin azalmasını sağlıyor. Bunun için çocukların lahana, brokoli, karnabahar, semizotu ve tüm yeşil yapraklı sebzelerle, balık, ceviz, fındık, badem gibi yiyecekleri diğer besinlerle birlikte düzenli tüketmeleri gerekiyor. Anneler çocuklarının günde ne kadar kalori tüketmeleri gerektiğini merak ediyor. Şengül Sangu Talak, çocukların harcadıkları günlük enerji miktarlarının fiziksel aktivitelerine göre değişeceğini söylüyor.

Günlük kalori miktarları şöyle değişiyor:

– Dört-altı yaş grubu çocuklarda ortalama 1800 kalori kcal/gün
– 9 – 12 yaş erkek çocuklarında 2100 kcal/gün
– Kız çocuklarında ise 1700 kcal/gün

Çocuğun günlük enerji ihtiyacının, düzgün öğünler şeklinde ve her besin grubundan belirli miktarlardan bir arada yedirilmek koşuluyla sağlanmasının mümkün olduğuna değinen Şengül Sangu Talak şunları söylüyor:
“Tek tip gıda alımı zararlıdır. Günde bir yumurta, bir-iki kibrit kutusu kadar peynir, iki-üç köfte, 500 mililitre süt veya yoğurt, iki porsiyon sebze, iki-üç porsiyon meyve, 10–12 porsiyon ekmek veya grubundan (1 porsiyon ekmek yerine, iki yemek kaşığı pilav, makarna, bulgur yenilebilir. Bir kase çorba, bir dilim börek tüketilebilir) gıdaların alınması sayesinde, günlük öğünde tüketilmesi gereken besin grupları dengelenmiş oluyor.”

KAHVALTIYI ATLAMAK, ABUR CUBURU SEVDİRİYOR

Anneler okul döneminde çocuklarının beslenmesi konusunda, evde kurdukları düzen ve okul kantinlerindeki sağlıksız gıdaların tüketilmesi sorunu arasında sıkışıp kalıyor. Şengül Sangu Talak, okul çağı çocuklarının sağlıklı beslenmeleri konusunda şu önerilerde bulunuyor:

 Okul kantinlerinde satılan cips, şekerleme, çikolata, bisküvi, poğaça, kek gibi gıdaların esas yemek yerine ve çok miktarlarda yenilmesini engelleyin.
 Bu nedenle çocuğunuza verdiğiniz cep harçlığını bu yanlış seçimlerden bolca yapmasına engel olacak şekilde ayarlayın.
 Beslenmesinde, meyve, ayran, süt, kuru üzüm, kuru kayısı, fındık, ceviz gibi yararlı, vitamin, protein ve kalsiyum içeriği yüksek yiyecekler bulundurun.
 Kahvaltı, bu yaş grubu için günün en önemli öğünüdür. Uzun süren açlıktan sonra enerji ihtiyacının karşılanmasında, vücut için gerekli besin öğelerinin günün ilk saatlerinde vücudun en fazla ihtiyaç duyduğu dönemde vücuda dengeli bir şekilde alınmasında, kan şekeri düzeylerinin dengelenmesinde, böylece dikkatin derse yoğunlaşmasında, güne daha dinamik başlamalarının sağlanmasında etkili olduğundan kahvaltının yapılmasına çocuklarınızı özendirin.
 Tüm bunlardan dolayı; çocuğun enerji deposunu dolduracak, proteinden zengin gıdaları tercih edin.
 Sürülebilen çikolata, bal, reçel gibi tatlılar yerine kan yapıcı ve kemik gelişimi için kalsiyum içeren pekmeze kahvaltıda yer verin.
 Genellikle hafta sonu tüketilen yumurta sayıca gerektiğinden az yenir. Oysa yumurta yüzde yüz emilebilen en kaliteli protein kaynağıdır ve kan yapıcıdır. Yanında çay içilmesi demir emilimini engeller, ayrıca çok fazla kaynatılması da besin değerini düşürür.
 Kahvaltılara az miktarda ilave edilen domates, salatalık, maydanoz gibi vitamin ve posa içeren sebzeler iştah açıcı ve barsak çalıştırıcıdır. Kahvaltıda sadece ve sürekli mısır gevreği+süt alımı belki pratiktir ama sakıncalıdır.
 Okulda verilen alternatifler sağlıklı beslenme alışkanlığının kazandırılmasına yönelik olarak seçilmelidir.  Okul kantinlerinde taze meyve satılabilir, dengeli hazırlanmış sossuz sandviçler verilebilir. Ayrıca okulda hazırlanan alternatiflerin hazırlama koşullarının hijyenik olması bu çağ çocukların sağlığı için ayrı önem taşımaktadır.

KAHVALTI ALTERNATİFLERİ:

Birinci alternatif:
Mısır veya yulaf gevreği, kuru üzüm veya 2-3 kuru kayısı, 6-8 adet fındık kırığı veya 2 ceviz
1 kivi veya 1/2 muz, süt veya yoğurt.
İkinci alternatif:
1–2 dilim ekmek,  1 tatlı kaşığı pekmez veya bal, 1 yumurta,  1bardak taze meyve suyu
Üçüncü alternatif:
Kaşarlı tost, 5 adet zeytin,  1 bardak süt,  domates
Dördüncü alternatif:
Omlet, bir bardak taze meyve suyu,  1-2 dilim ekmek, 1 tatlı kaşığı  pekmez veya reçel veya marmelat
Beşinci alternatif:
1 Su bardağı süt,  1 muz,  cevizli meyveli kek

ARA ÖĞÜN ALTERNATİFLERİ:
1.  1 elma +5 bisküvi
2.  Meyve suyu +poğaça
3.  Süt + kek
4.  Kuru kayısı+1 avuç fındık
5. 1 meyve+ ceviz

ENGLİSH

three rules of child nutrition
Three rules of child nutrition; Fast food, salt and reduce junk cuburu.

School age children in the period of growth and development, as they need to take the daily average amount of calories and credits a great balance of nutrients is important. Childhood nutritional deficiency and imbalance can lead to the various health problems.
Kadıköy Hospital Acıbadem Nutrition and diet experts Sengul Sangue Talak, children at home and at school a good eating plan when referred to the importance of salt intake and fast food-style diet restriction, reduce junk food consumption suggests.

Adequate and balanced nutrition for children of all food groups, certain amounts of food is required. Daily diet pyramid is a good idea of the said balance:

– 55-60 percent of daily energy from carbohydrates
– Percentage of 15-20 protein
– 30 percent of the oil (equal amounts of food in addition to the mixed as oil, olive oil, vegetable oils such as soy and corn need to be created)

In children, such as Omega 3 and Omega 6 fatty acids, eye and brain development in children, immune system strengthening, and cardiovascular disease risk reduction offers. For this, children cabbage, broccoli, cauliflower, green leafy vegetables, and all with purslane, fish, walnuts, hazelnuts, almonds and other foods along with regular consumption of such foods is required. Mothers of their children to consume calories a day should be wondering how. Sengul Sangue Talak, children spend their daily physical activity according to the amount of energy will change says.

Changing the amount of daily calories as follows:

– Four-six age group in children with average 1800 calories kcal / day
– 9 – 12 age boy in 2100 kcal / day
– The Girls of 1700 kcal / day

The child’s daily energy needs, in the form of regular meals and a combination of specific amounts from each food group to mention is impossible to be right, provided that Sengul Sangue Talak says:
“One type of food intake is harmful. An egg a day, one or two matches as the cheese box, two-three meatballs, 500 milliliters of milk or yogurt, two servings of vegetables, two to three servings of fruit, 10-12 servings of bread or a group (instead of 1 portion of bread, two tablespoons of rice , pasta, bulgur can be eaten. a bowl of soup, a slice of pie can be consumed) to be taken with food, daily meals should be consumed in the food groups is balanced. ”

To the SKIP BREAKFAST, SEV is junk

Mothers during their children’s nutrition in schools, at home and the school canteen had formed in order to consume unhealthy food is stuck between the problem. Sengul Sangue Talak, school age children in healthy subjects following recommendations be fed are:

 sold in school canteen chips, candy, chocolate, biscuits, poğaça, foods such as cakes eaten in large quantities of essential foods and instead to prevent.
Therefore, you give your child  pocket money to do lots of wrong decision will hamper this set up.
 Nutrition, fruit, buttermilk, milk, raisins, dried apricots, hazelnuts, walnuts, such as useful, vitamins, protein and calcium content of foods contain high name.
 Breakfast, for this age group is the most important meal of the day. Long-lasting hunger after the energy needs facing body needed nutrients to the day’s first hours of the body’s most needed in the period to the body in a balanced way in the take, blood sugar levels balanced, so attention lesson intensive recovered, by day a more dynamic start in ensuring effective is breakfast to make your children encourage.
 All of them, the child’s energy to fill the store, choose protein-rich foods.
 Time available chocolate, honey, jam makers such as blood and bone instead of sweets for the development of calcium containing molasses give in to the breakfast.
Usually the weekend have consumed eggs  numerically lower than what is eaten. However, egg protein is the source of the highest quality one hundred percent that can be absorbed and the blood is constructive. In addition to tea prevents the absorption of iron, also boiling too much lowers the nutritional value.
Small amount of supplemental  Breakfast tomatoes, cucumber, parsley and pulp containing vitamins such as vegetables, appetizers and bowel is the coach. Breakfast cereal + milk intake and sustained only practical, but perhaps is objectionable.
The healthy alternatives in school  eating habits for the winner to be selected as a must. Fresh fruit can be sold in school canteens, balanced sandwiches may be prepared without sauce. In addition, the school prepared in hygienic conditions is an alternative preparation of this age for a separate children’s health is important.

BREAKFAST ALTERNATIVES:

First alternative:
Corn or oat cereal, raisins or dried apricots 2-3, 6-8 pieces of broken nuts or 2 walnut
1 kiwi fruit or 1 / 2 banana, milk or yogurt.
Second alternative:
1-2 slices of bread, 1 teaspoon molasses or honey, 1 egg, fresh fruit juice 1bardak
The third alternative:
Cheese toast, 5 olives, 1 cup milk, tomato
The fourth alternative:
Omelet, a glass of fresh fruit juice, 1-2 slices of bread, 1 teaspoon molasses or jam or marmalade
The fifth alternative:
1 Water cup milk, 1 banana, walnut fruitcake

Snack ALTERNATIVES:
1. 1 apple biscuits +5
2. Fruit juice + poğaça
3. Milk + cake
4. +1 Handful of dried apricots nuts
5. 1 fruit + nut

Hakkında Ali Gülkanat

Biliyoruz ki; KELEBEK ETKİSİ: ”Ankara’da bir kelebeğin kanat çırpması, Diyarbakır’da da fırtına kopmasına neden olabilir. Farklı bir örnekle bu, bir kelebeğin kanat çırpması, ülkenin yarısını dolaşabilecek bir kasırganın oluşmasına neden olabilir.”

19 yorumlar

  1. Şu ana kadar başarılan harika şeyler, içlerindeki bir şeyin koşulların üstünde olduğuna inanma cesareti gösterenler tarafından yapılmıştır. Bruce Barton